Дата публікації: 2024-02-05 10:16
Рік: 2024
Жанри: бойовик, трилер,
Режисер: Девід Еєр,
Актори: Джейсон Стейтем, Джемма Редгрейв, Джеремі Айронс, Джош Гатчерсон, Еммі Рейвер-Лемпман,
Країна: США,
Тривалість: 1 год. 45 хв.
Кошторис: $ 40 000 000
Касові збори: $ 122 528 992 (5 лютого 2024)
Рейтинг IMDB: 6,5 / 10
“Бджоляр” – американський трилер з елементами бойовика режисера Девіда Еєра. Титульну роль виконав Джейсон Стейтем, а окрім нього у фільмі зіграли Джеремі Айронс, Еммі Рейвер-Лемпман, Джош Гатчерсон та Джемма Редгрейв. Прем’єра фільму відбулася 12 січня 2024 року.
Про що цей фільм – сюжет
Елоїза Паркер – вчителька, що живе самотньо та здає гараж в оренду теж самотньому чоловіку на ім’я Адам Клей. Колись Клей був членом таємної групи “Бджолярі”, але тепер він намагається вести спокійне життя, займаючись справжнім бджолярством, та йому не дуже вдається, оскільки Елоїза втрачає понад 2 мільйони доларів через шахрайство і вчиняє самогубство.
Її дочка Верона, агент ФБР, арештує Клея, підозрюючи у вбивстві своєї матері. Коли ж смерть оголошують самогубством, Клея випускають, а Верона повідомляє йому, що ФБР вже веде слідство щодо організації, яка стоїть за шахрайством, через яке її мати втратила гроші. Але вона сумнівається, що їх зможуть зловити і притягнути до відповідальності. Тому Клею нічого не залишається, як повернутися до “бджолярства” та власноручно покарати шахраїв.
Як це зроблено?
Начитавшись відгуків я приготувався до прямолінійного бойовика з Джейсоном Стейтемом, в якому мало глузду, проте багато мочилова і Стейтема. Я навіть розмріявся, що побачу щось схоже на “Командо” з більш сучасною динамікою близькою до “Джона Уіка“. Але перегляд вчергове довів, що будь-які чужі відгуки мають дуже мало схожого із власними враженнями, і що краще їх взагалі не читати до перегляду, щоб не збивати приціл.
“Бджоляр” насправді дуже простий у своїй основній сюжетній лінії – герой Стейтема, розізлившись на величезну несправедливість, вчинену пішаками дуже поганого Великого Боса, чинить помсту, піднімаючись щабель за щаблем, поки не зійдеться в фінальній битві із Самим. Тобто буквально сюжет кожного пристойного бойовика. Якби вирізати з усього фільму тільки відповідні сцени, то вийшло б дуже здорово, але надто мало. І замість того, щоб заповнити потрібний час іншими схожими сценами з дуже крутим Стейтемом, автори фільму вирішили побудувати навколо крутого бойовика такий же крутий трилер. Вийшло не дуже переконливо, як на мій смак.
Уявіть, що ви дивитесь “Командо”, в якому лінію з героєм Шварценеггера урізали у 2 рази, натомість додали безліч сцен з надокучливими поясненнями навіщо він вбиває всіх тих людей. Тому я не можу назвати фільм “Бджоляр” бойовиком – це передусім трилер, в якому бойові сцени присутні, але їх менше, ніж хотілося б, і на них треба почекати.
Тепер що до трилерної складової. У неї цікавий оригінальний задум, який запам’ятається саме своєю оригінальністю, тому що реалістичністю там і не пахне.
(Зараз будуть спойлери, тому читайте відповідально)
Нам розповідають і постійно нагадують про суперсекретну урядову команду “Бджолярів”. Настільки секретну, що про них майже ніхто не знає, а діють “Бджолярі” на свій власний розсуд. При цьому завдання у них найвідповідальніше – слідкувати за добробутом держави і нейтралізувати будь-кого на самій верхівці, хто становить загрозу державі. Навіть президента або президентку. А “Бджолярами” їх назвали через наявність схожого класу бджіл у вулику – там вони слідкують за поведінкою матки і знищують її, коли та перестає нести здорове потомство.
Перша ознака нереалістичності цієї ідеї – живий і в міру здоровий Трамп. Якби “Бджолярі” насправді існували … Але про це залишається тільки мріяти.
Друге – людина з такою “ліцензією на все” повинна бути кристально чистою, практично янголом. Інакше замість вбивати поганих президентів, вона стане вбивати його опонентів, а ми знаємо чим це закінчується. Навіть відносно персонажа Стейтема є сумніви в його непогрішності, а от нова “Бджолярка” навіть і близько не схожа на янгола. Щось протухло в вулику?
Нарешті, я був буквально шокований, коли побачив, що злочинний клубок розкручується до самої президентки США. Тобто, на екрані з’являється жінка-президент, чого поки що в реальному житті навіть не сталося, і ви зразу робите її поганою маткою вулика? Це був би дуже сміливий крок, який кінокар’єра авторів фільму могла б не пережити. На моє полегшення в кінці вони викрутились, знявши всі підозри з президентки і зробивши цапом відбувайлом її синка, але було близько … Фух, можна спати спокійно.
А найцікавіше, що вся моя критика фільмового “Бджолярства” може бути абсолютно безпідставною через якісь чергові пояснення в фільмі, які через нудьгу я пропустив повз вуха. Тобто, з цим “Бджолярством” вони дуже сильно намудрили і було б значно краще, якби сюжет був би простішим. Принаймні, не доводилося б в цій божевільні шукати зернятка раціональності.
Зіграно все це на загальну четвірку. Джейсон Стейтем однозначно радує, коли йому дають продемонструвати свою крутість – така собі помісь Джона Метрікса і Джона Уіка, від першого взяли впевненість, прямолінійність та гумор, а від другого вміння відбивати кулі, прикриваючись піджаком. Маю тільки одне питання – навіщо в фільмі Стейтему намагалися скинути десяток років? В одній сцені про нього згадують, як про чоловіка “за сорок”, коли навіть по обличчю видно, що актору вже “за п’ятдесят”. А Вікіпедія підказує, що йому 56 років, тобто, в реальності “далеко за п’ятдесят”.
Джеремі Айронс як завжди грає чудово, коли є що грати. Тут на нього теж приємно дивитись, хоча всім зрозуміло, що для актора такого рівня “Бджоляр” – це лише можливість ненапружено заробляти великі гроші. А коли він виголошує промову про структуру вулика перед найманими головорізами стає трохи незручно за цього заслуженого актора.
Джош Гатчерсон у ролі головного поганого зовсім не сподобався і не тому, що він грав гівнюка. Поганих хлопців теж треба вміти зіграти так, щоб глядачі захоплювались твоєю неадекватністю. А тут просто якийсь наркоманський мамкин синочок з купою бабок і без натяків на харизму. Особливо це впадає в очі в спільних сценах з чудовим Айронсом. Такого персонажа “Бджоляру” треба було б вбивати не в останній сцені, а в першій.
Решта акторів теж щось робила, але з цього трилерного ідіотизму і так нічого путнього витягти не вдалося б, тому про них і казати нема чого. На противагу екшн-ідіотизму, який вийшов дуже чудовим, але в ньому виблискував практично тільки Стейтем.
Чи варто дивитись?
“Бджоляр” – дуже нерівний фільм з кількома видовищними екшн-сценами вплетеними в псевдополітично-псевдофілософський трилер. Джейсон Стейтем витискає все, що може, зі сцен із своєю участю та на превеликий жаль їх надто мало, щоб витягти фільм на новий рівень. Подивитися разок цілком можна, але безглуздість подій на екрані відбиває бажання повертатися до цього фільму в майбутньому.